Thursday, January 12, 2012

Beza Sapi Dengan Lembu?

Assalammualaikum ! !

Aku ada citer na share gan kowg nie..ihihi, ^ ^, citer dia mcm nie.., waktu tu aku kat dlm clss..tuk sbjek PA, masa tuh kitaowg budak2 cls nie tgh stdy tntg sistem perudangan malaysia...dlm bab tuh ad cter tntg undg2 tak bertulis gan bertulis kan??so dlm tuh...mcok plk stdy tntg undg2 adat...bgi negeri sbh dan sarawak..waktu tuh aku da belajar 1 perkataan baru..terbek!! ihihi, semua nyer tntg undg2 adat sabah bagi bangsa dusun..hurmm na kata aku nie tak taw apa2..mmg aku tak taw apa2 pun..ahaha!! yela...sebab aku bukan bgse dusun, aku brunei aw!! b'balik kpd perkataan tdi..perkataan tuh ialah "soget" soget ker?? agk2 mcm tuh lah bunyi nyer..frst aku dgr lec sbut pktn tuh aku betul blink...serius aku mmg tak taw n tak pnh dgr...ke sbb aku bukan bgse dowg??ihihih!! than aku awu taw..upanyer dlm bgsa dowg...lelaki yang usik anak dara owg..kira mcm sentuh2..kacau2 mcm tuh lah...akn dikena kn soget..soget tuh blh dikatakn suatu denda atau hukuman bagi si pesalah.., pas tuh..dlm bgse dowg cpe2 yang kawin gan sepupu sendiri akn dikenakan soget, si lelaki harus sediakan 3 ekor kerbau sebagai soget kepada si perempuan...tuh bg adat dowg,huh!! 3 ekor??!! kenyang mkn...ihihihih!!!dalam adat dusun ada sedikit persamaan dengan adat lundayeh, bajau, bisaya n byk ag...tetapi adat2 dlm bgsa dowg teramat lah jauh beza nyer dengan adat bangsa2 brunei dan kedayan yang terdapat di Sabah..wlaubgimna pun...setiap bangsa2 yang terdapat disini mempunyai adat2 tersendiri...yang diturunkan dari 1 generasi ke 1 generasi,iany tidak dibukukan..sebb tuh undg nie termasuk dalam undg2 tidak bertulis, betul tak apa aku ckp nie?? btul la kan??rugi kalau tak taw apa2 tntg adat kaum sendiri nie...(kata lec..ihhihi!!)

okee...pas tuh tengah2 best cter n bincang tentg perudangan di malaysia gan lec...termasuk plk cter sal budak kampung gan budak bandar..apa kaitan?? tapi mmg masuk...ahahah!!! tetiba lec tny...siapa taw "apa beza sapi dengan lembu"?? hah?? semua stdent diam....(??) senyap !!!pas tuh mula lah muncul sora2 sengau dengan jwpn yang merepek2..mmg meriah sgt cls waktu tuh..!! ada bagai jawapan bunyi sora sapi gan lembu beza lah..ada bgi jwpn sapi tak popular lembu popular..than cikgu jwp ap taw?? "kau ingt sapi gan lembu tuh artis ke apa??na popular2 mcok tb??"ahahah!! pas tuh ad pulak bg jwpn...sapi pgln owg kampung, lembu plk pgln owg bandar?? ye kerr?? slh3!! ihihi!! jawapan yang paling best budak cls aku jwp ap taw.."lembu dy ad susu boleh minum,tapi sapi tak da susu boleh minum!!" gilooo.....ahahahh!! cikgu mule ckp "ammboiiii..susu2 ae, kowg nie susu taw, len tak taw...slh!" ahahah!! waktu tuh kerja aku gelak2 jer..apa daahh...>.<, pas tuh ada lagi budak cls aku jwp..sapi ad tanduk?? tanduk??... ad pulak kata bau sapi gan lembu beza.ker??..ahaha!!, than ada kata..rasa daging lembu gan daging sapi tak sama..lec ckp ag "tak kan ko na taw tuh sapi taw lembu kena rasa daging dy??nnt mati lah kalau nak sembelih sebab na taw dy sapi ke lembu..ayoo...ingt na rasa daging haiwan men kopek dri luar je ker nthn rasa??ahaha!!"pas tuh lec aku gelak2...dy geli aty kot dgr stdent dy bagi jawapan merapu2..wktu tuh aku tgk muka lec cute jer...da lah dy gelak dgn pnuh smgt!! almaklum lah cls pagi2..waktu ptma plk tuh...ahah!!^^, apapun minit trakhir clss( mcm men bola pla...ahaha!)...dy bg jwpn....tersngt la mudah jwpn dy..aku sndri tak sgka jwpn dy mcm tuh ja..ahah!! jwpn?? RAHSIA ! ! ! cari sendiri..:p.ahahhah!!...


0 comments:

Post a Comment